Press

Pressinformation


Pressmeddelande

Meddelande ver. 2020-09-30


Skådespelare och avatarer möts på scenen i reaktorhallen

 

För första gången i Sverige blandas skådespelare och realtidsstyrda animationer i en teaterföreställning inför publik. Tekniska lösningar som hittills bara använts i film och dataspel får skådespelare och tecknade avatarer att samspela på scenen. Föreställningen Kafkas Arkiv har premiär den 17 oktober i en uttjänt kärnreaktor på Kungliga Tekniska högskolan. 


Kafkas Arkiv är i gränslandet. Mellan teater och animation. Mellan konst och forskning. Tekniken som används är vanlig inom dataspel och film, men ny inom scenkonst. Det handlar bland annat om motion capture, där mänskliga rörelser överförs till animerade figurer. I Kafkas Arkiv styrs animerade karaktärer i realtid på scenen. Det gör att avatarerna kan interagera med både skådespelare och publik. 

– Det viktiga med teater är att det händer här och nu. Att det är live. Därför vill vi att projektionerna och avatarerna också ska vara här och nu, en slags experimentell teater på en helt ny nivå. Teknik som virtual reality och motion capture används sedan länge i film och datorspel men vi förstår inte varför den inte har undersökts mer på scenen. Det här är absolut en del av framtidens teater, säger regissören Filip Alexanderson. 


Föreställningen Kafkas Arkiv är ett resultat av tio års forskning om hur den senaste tekniken från spel- och filmvärlden kan användas inom scenkonst. Genom en serie workshops med dockspelare, dansare, skådespelare och konstnärer har Kafkas Arkiv vuxit fram. Två bröder ligger bakom föreställningen; Filip Alexanderson är författare och skådespelare bland annat från Dramaten, och Simon Alexanderson är doktor på KTH och forskar om AI-driven animation. Tillsammans med Henrik Bäckbro har de utvecklat det konstnärliga konceptet. 


Kafkas Arkiv är en tolkning av Frans Kafkas klassiska verk Processen och Förvandlingen, med en handling som utspelar sig bland arbetarna på ett underjordiskt arkiv. Finns det plats för kärlek i en strikt hierarkiskt värld? Vem tar över när chefen destrueras i en dokumentförstörare? Och är det verkligen lämpligt att förvandlas till insekt när produktionen skall effektiviseras? Med svart humor och stressande igenkänning förvandlas arkivet till en kaotisk vandring genom människans absurda kontorstillvaro. Filip Alexanderson tycker att kopplingen till vår moderna tid är lätt att göra.

– I dag hamnar vi lätt i digitala loopar, en slags byråkrati där algoritmer och automatiserade processer styr. Och ingen ställs till svars när människor hamnar i kläm. Det är verkligen kafkaartat. 


Spelplatsen är KTH R1. I den gamla reaktorhallen som ligger 25 meter under mark forskade Sverige på femtiotalet in sig i atomåldern med reaktor R1. Den är numera en kreativ mötesplats för bland annat scenkonst. 

På scenen syns skådespelare, dansare och dockspelare i sällskap av animerade avatarer. Bakom föreställningen står konstnärskollektivet Cabaret Électrique i samarbete med bland annat Kungliga Tekniska högskolan och Stockholms dramatiska högskola. 


Kafkas Arkiv har premiär den 17 oktober och spelas sedan torsdagar, fredagar och söndagar fram till den 29 november. Föreställningen kommer också att livesändas. 

Biljetter genom www.kulturbiljetter.se


För mer information, intervjuer, pressbilder eller recensionsbiljetter kontakta gärna:

Elin West, 0733 50 26 25, press@kafkasarkiv.se


Covid -19

KTH R1 vidtar åtgärder för att tryggt kunna genomföra föreställningen trots rådande situation. Det innebär bland annat begränsat med publik utökade rutiner kring städning av publika områden. 


Carbaret Électrique består av:

Simon Alexanderson - Doktor i animationsteknik på KTH, har jobbat för bl a Disney Research och är verksam inom film och tv med visualiserings-startupen Monocular. 

Filip Alexanderson – Regissör och dramatiker med förflutet som skådespelare på Dramaten mellan 2005-2018. Författare på Norstedts till bl a Förstfödd som blev till TV-serien Hidden med Izabella Scorupco i huvudrollen.

Henrik Bäckbro - Kreativ producent och dockspelare från Pulp Puppets.  

Eric Ericson – Konstnär, formgivare och satiriker. Författare till bl a Mannen från Damaskus och kultklassikern Brev till Samhället. 

Marika Feinsilber - Scenograf med över 80 uppsättningar i bagaget från bl a Dramaten och Operan.

Martin Christensen – Animatör och konstnär från Mejan.


Kafkas Arkiv

Idé och koncept: Filip Alexanderson, Simon Alexanderson, Henrik Bäckbro

Manus och Regi: Filip Alexanderson

Medverkande: Linn Bergstam, Alejandro Bonnet, Henrik Bäckbro, Erik Nilsson

Scenografi och Kostym: Marika Feinsilber

Animation och 3d teknik: Simon Alexanderson, Martin Christensen

Ljusdesign: Magnus Pettersson

Dekormålare och Rekvisitör: Tess Oweson

Musiker: Erik Nilsson

Konceptkonst: Eric Ericson

Koreograf: Martin Hasselgren

Teknik: Anton Söderberg

Producent: Henrik Bäckbro

Snickeri: Ulf Askvik

Mask: Lena Bouic-Wrange

Curator KTH R1: Leif Handberg